BU BULAT TAK???



Masa LABOUR DAY hari tu..Ibu dan saya sedang sibuk terbongkok-bongkok menanam pokok..
huhuhu..patutnya labour day nie hari orang sibuk bercutikan,,Tapi Ibu saya tidak,,Dia lagi suka menghiaskan garden dia and taman orkid dia tu menjadi cantik sehingga dia puas hati dengan apa yang dia buat sendiri tu..


Bab tanam-tanam nie sebenarnye saya memang suka..Sangat-sangat suka sebab semenjak duduk rumah nie semua pokok bunga kat rumah ni lah yang iqa kena jaga..Semenjak tulah saya jadikan sebagai hobi saya..lagipun memang hujung minggu kitaorang suka Ber-garden..*ada ke ayat mcam nie??

Lagi satu,Jaga bunga lagi senang daripada jaga adik saya  dua orang yang suka sangat-sangat menyakat..boleh giler otak layan diorang nie..

Ok..masa tanam-tanam nie mesti lah kena ada cangkul kan..Jadi saya lah yang sediakan semuanya..Ibu saya nie tukang mengarh je..hehehe..

Tapi banyak bab tentang menanam nie.. Saya paling tak suka bila diarah mengalihkan pasu-pasu yang ada..pergh!!! sangat penat yo angkat itu pasu ma..

'Iqa,angakt pasu nie dengn adik dekat situ" bila dah letak.. "eyh,tak lawa lah letak situ,,galihkan kat situ lah nak???''  peh bila dengar ibu cakap macam tu..menangis oi nak angkat..nasib baiklah mental kuat.. Kalau tidak... Dah lama tak nak tolong ibu nie,*hehehehe ada sikit sifat kemalasan disitu..

Pernah jugak,,kiteorang just cakap nanti je sebab nak rehat jap..Bile keluar rumah..tengok-tengok ibu dah angkat sendiri pasu beso tu..*Ibu saya jaguh kampung ye,,huhuhu..
dia memng tak suka bila bagi alsan kejap-kejap nie...memang konpem dia pot-pet aje kejenye..hehehe

ok,,kitaorang haritu buat keje mula pukul 8.30 lepas breakfast..Keje ibu mencangkul..kadang-kadang tukar jugak kalau ibu dah penat..Yang kiteorang pulak..Dok cari batu bata untuk buat bulat keliling pokok tersebut..

selagi tak bulat,,selagi tu lah tak dapat masuk ye..Jadi saya dengan adik saya kecoh bergaduh buat bulat tu...tengok gambar bawah nie ya...




nielah yang kita orang dok sibuk bulatkan,,

sikit-sikit 'bu !!! bulat tak??? ' bila dia geleng..ermmm alamaknya kena pusing-pusinglah dekat situ sampai jadi bulat.. Dah letak batu nie,,angkat batu tu pulak,,,letak,angkat,,letak angkat..sampai lah pening duduk pusing dekat situ je.. ish !! lama-lama ibu sendiri yang bulatkan,,hahaha

Lawak giler bila ibu pun duduk pusing macam keliling kaabah tu..hehehe..Yang penting dia panggil big boss kitaorang.. Sambil dia pusing-pusing tu.. "pergi panggilkan ayah kejap,ayah mesti jadi kalau buat bulat' see tengok..nak kena panggil ayah jugak,,adoi..si adik merungut..hehehe


Bila ayah datang..' dah-dah dah bulat tu, awak nak bulat macam mana lagi" 'jap lagi lah bang dah nak siap nie' adoi bila ayah dah start bersuara..peh pecah perut gelak !!! memang lawak giler lh haritu.. Menangis kiteorang bila ibu dengar ayah bergaduh kerana bulat tak bulat tu..huhuhu.. Sampai kesudahnya jadilah bulatan tu...*tapi bulat lah sangt kan !!!


masak pukul 2 ok..sebab lepas mandi-mandi masing-masing tertydo berlonggok kat depan tv...
hmmm,cenggitu lah ceritanya..Gara-gara bulatan tu lah,,kiteorang penat.. haiyoo.. =)









2 ulasan:

  1. nice to see your blog, i'm new here

    please visit mine too

    insanbiasabiasa@blogspot.com

    BalasPadam
  2. suka bercucuk tanam gak. last tanam2 masa zaman sekolah kot. tanam sayur. bila dah jdk sayurnye macam happy gile. heheheh

    BalasPadam

terima kasih..AWOK yang sudi comment...appreciate it!