JANGAN RISAU,,AIMAN TETAP SAYANG MAK CIK..

aiman!!! aiman!!! panggil PuanNorehan memanggil anak tirinya,, ada apa ibu?? terkocoh-kocoh si Aiman berlari mendapatkan ibunya itu.. sudah terdetik dihatinya bahawa Puan norehan pasti akan memukulnya gara-gara dia tidak dapat menghabiskan jualan nasi lemak mak cik nya dikampung..'mari kesini,,kenapa kau balik?? kan aku dah kata selagi nasi lemak tu tak abis kau jangan balik!! kau faham tak?? nasi lebih sapa nak makan nie?? kau??? " sambil dia membebel dia membaling nasi lemak tersebut kearah muka si Aiman..Aiman hanya terkedu dengan perbuatan mak ciknya..

"maafkan Aiman mak cik..kebanyakan orang di kampung tidak mahu membeli nasi lemak mak cik,,diorang lebih suka singgah ke kedai di hujung kampung..' jawab Aiman dengan takutnya,, dia tahu makin dijawabnya,makin teruklah dia dimarahi oleh mak cik nya..

Puan Norehan berang dengan jawapan yang diberikan oleh aiman,,matanya membulat lalu  menyambar tali pinggang yang tergantung di dinding...di hayunnya tali pinggang tersebut ke badan Aiman...Syaitan kini sudah merasuk Puan Norehan...tahap kesabarannya hilang,,dia tidak sedar yang dipukulnya itu adalah seorang anak yatim piatu yang berusia 10 tahun..selepas kematian ibunya, bapa Aiman berkahwin dengan Puan Norehan yang merupakan seorang janda..Namun,,selepas perkhawinan itu...bapanya hanya dapat merasa kebahagian itu selama beberapa bulan sahaja. pada usianya lapan tahun dia menyaksikan sendiri bagaimana ayahnya digilis lori sewaktu mahu mengambil bola yang baru dibeli ayahnya bergolek  dijalan raya..Pemandu lori tersebut melarikan diri ketika melihat cebisan - cebisan daging bertaburan diatas jalan raya...Disebabkan kejadian itu jugaklah Puan Norehan menyalahi aiman dengan mengatakan bahawa aiman seorang pembunuh!!,kerana sanggup membunuh ayahnya sendiri. Dia jugak terlalu bencikan Aiman.

'sakit mak cik!!,, sakit!!..." teriak aiman.Badan aiman sudah memerah dah berdarah..tangisannya sudah tidak dihiraukan sama sekali.. sambil terbaring diatas permaidani..Aiman terpandangkan sebuah bingkai gambar ayahnya bersama dia..ditenung gambar tersebut seketika,,Air mata aiman mengalir dengan derasnya,,jauh disudut hatinya menjerit memanggil ayahnya...'ayah..ayah tolong iman ayah,,sakit ayah.iman tak tahan ayah..Iman mahukan ayah..iman mahukan ayah!! rintih si aiman didalam hati...pilu hatinya melihat gambar ayahnya yang tidak dapat membantunya melepaskan diri.

kau budak tak guna!!, sial!! binatang!! bermacam-macam tomahan disemburkan kepada Aiman...darah yang mengalir dibadan aiman langsung tidak dipedulinya,, 

jangan lari kau!! mari kesini!! rambut Aiman ditariknya sampai terdorong ke lantai. Makin melalak aiman menahan sakit..dia sudah tidak dapat berbuat apa-apa selain memuaskan nafsu marah mak ciknya itu. setelah Puan Norehan melihat keadaan aiman sudah tidak bergerak seperti tinggal nyawa-nyawa ikan.
dia tersenyum puas.. Lalu,,meninggalkan Aiman sendirian..

tangan aiman terketar-ketar cuba mengimbangi badannya..dia merangkak-rangkak pergi ke bilik..sesampai sahaja di bilik dia terus mengambil pensil dan kertas untuk menulis sesuatu diatasnya...

Aiman!!! Aiman laung Puan Norehan dari luar..fikirnya Aiman masih tidur,,kau tak payah nak tunjuk yang kau tu sakit sangat!!...aiman bangunlah!! dah malam nie!! kau nie pekak ke apa???... geram Puan norehan..dia membuka pintu bilik aiman..Dia melihat Aiman terbaring lesu diatas katil..wajah dan badan aiman membiru..Puan Norehan mendekati aiman,,dia cuit badan aiman supaya bangun.. tapi badan itu keras dan sejuk.. Terkejut dengan keadaan aiman..dia cuba memanggil aiman lagi,,tetapi tetap jugak badan itu tidak bergerak. Perasaan bersalah menyelubungi Puan Noreha,,setitis demi setitis air matanya jatuh dipipi Aiman,,ternyata perbuatannya itu telah memberikan kesan yag teruk kepada aiman. Aiman telah meninggalkannya..dia terpandangkan sepucut surat yang dipegang oleh aiman.

didalam surat itu hanya tertulis...' mak cik,,kenapa mak cik buat aiman macam nie?? aiman sayangkan mak cik,,aiman tahu mak cik tak pernah menganggap aiman macam anak mak cik sendiri,,aiman tak kisah mak cik,,Mak cik jangan risau,,aiman tetap sayangkan mak cik sampai bila-bila..' 

dia merenung surat yang  berlumuran darah itu berkai-kali,, ternyata aiman langsung tidak menyimpan dendam kepadanya..wajah mulus aiman ditatap sayu..'Aiman,,mak cik mintak maaf sayang,, mak cik salah,,mak cik jahat aiman,,ampunkan mak cik...tubuh aiman diletakkan dipangkunya...sungguh dia terharu dengan surat yang di tulis aiman...


MAAFKAN MAK CIK AIMAN!!!! JERIT PUAN NOREHAN,,,










Tiada ulasan:

Catat Ulasan

terima kasih..AWOK yang sudi comment...appreciate it!