KERANA ALLAH ITU MAHA ADIL SAYANG..

ASSALAMUALAIKUM...
'Fatimah,bangun fatimah dah pagi dah nie',,kejut orang gajinya mak leha..'aduh..apa yang bising-bising nie mak leha orang nak tidur lah..kacau je lah kau nie.."tengking fatimah..mak leha terkedu seketika..
'maafkan mak leha fatimah,,cik puan yang suruh kejutkan tadi,,kalau macam tu mak leha turun dulu ye.."jawab mak leha,lalu turun pergi ke dapur..takut dia jika dia lama-lama berada disitu..'ah pegi lah kau..sapa suruh kacau aku pagi-pagi buta,,"dia menyambung tidurnya kembali..
**********************************************************
'wow,cantiknya awak!!,,saya tak pernah lihat awak sebelum nie,,awak pekerja baru ke dekat sini??" tanya officeboy itu kepada fatimah..dengan perasaan yang jijik fatimah terus menyemburkan kata-kata kesat kepada pemuda tersebut..'kepala otak kau lah,,kau buta ke apa??kau tak layak nak puji-puji aku bagai ,,kau kena sedar yang kau tu orang kelas bawahan jerk!!" pemuda itu terus sedar dengan kata-katanya..kau tak perlu bangga dengan apa yang kau ada lah pempuan!! satu hari nanti kau mesti menyesal punya..kata pemuda itu dalam hati..
***********************************************************
"Aku benggang betul lah dengan mamat tadi tu suka-suka hati je nak puji aku,,nak puji tengoklah orang sikit,,ada hati nak puji aku konon,,boleh blah lah,,aku tak hadap dengan pujian kau tu lah oi,," marah fatimah dengan geram sekali,,sambil-sambil itu dia melihat dirinya dicermin..'tak sangka lah pulak aku nie cantik rupanya,,jadi tak heran lah kalau aku dapat pujian daripada orang ramaikan??bangga sekali dia dengan apa yang dia ada...dia terus menaiki lif untuk berjumpa dengan papanya..tok..tok..tok...fatimah mengetuk pintu biik papanya..tiba-tiba dengar satu suara yang menyuruhnya masuk,,masuk!!!
ada apa datang ke pejabat papa nie??dengan muka yang serius shariff memandang anaknya..'shhh..papa nie janganlah marah-marah,,cool ok..imah cuma nak duit je,,nak pegi jalan-jalan dengan kawan-kawan lepas isyak imah balik kay papa...shariff tertekan dengan tingkah laku anaknya yang semakin biadap itu,,dia menghulurkan 4 keping not 50 kepada anaknya...tiba-tiba je..'apa nie papa?? banyak nie je nak bagi kat imah??hmm,,mana cukup nie..imah nak gi buat facial muka nie papa..kalau sikit macam nie je nak beli ubat jerawat pun tak lepas lah papa.."bentak fatimah lalu pergi dari situ...encik shariff hanya melihat anaknya dengan pandangan yang kosong..'wahai tuhan apa aku salah mendidik anak ku??apa aku kurang bagi didikan agama kepadanya,,ya allah kau bantulah hambamu ini ya allah..agar anakkku tidak tersesat dengan lebih jauh lagi.".melilih airmatanya secara tiba-tiba..
**************************************************************
'imah..kita nak pergi mana je nie" maisarah bertanye kepada sahabat baiknya itu....'pergi mampus kot...jawab fatimah slumber..'kau nie macam biasalah kita pergi buat rawatan muka.apalah kau macam tak tahu aku nie..seorang wanita yang sanggup buat apa saja untuk kecantikkan muka...dengan bangganya dia memuji dirinya..memang tidak dinafi kan yang dia memang seorang wanita yang amat cantik..tapi sayangnya dia langsung tidak menghargai dengan apa yang dia ada sekarang,,baginya kecantikkan semulajadi yang dimilikinya masih tidak dapat memuaskan hatinya lagi..'sudah lah kau jangan banyak songel,,jom keluar..cepat buat cepatlah kita nak gi jalan-jalan nanti,lagi pun aku dah cakap dengan papa aku yang aku nak balik malam nie..maisarah pun dengan blurnye turun dari kereta untuk mengikut langkah sahabat baiknya itu..tiba-tiba sedang dia dan sahabatnya mahu masuk kepintu utama pusat rawatan muka itu,,seorang wanita tua yang hodoh menghampirinya lalu menghulurkan mangkuk yang berisi duit.'maaf nak,,mak cik cuma mahu anak bersedekah,,mak cik tak ada sapa-sapa nak,,anak mahukan tolong mak cik..' dengan nada suara yang agak sayu wanita tua itu meraih simpati..
'hey orang tua ke tepilah sikit!!,,dah lah hodoh tak nampak agaknya aku nak lalu!!",dia menolak wanita tua itu hingga terjelepuk ke lantai..berdarah tangan wanita tua itu ketika terjatuh dan tergesel dengan lantai..duit hasil pencariannya juga turut terjatuh dan besepah diatas lantai..'hahahaha,padan muka kau orang tua,ada hati nak minta sedekah dengan aku..pergi kutip duit kau tu..dah lah h****..miskin hina plak tu..!! ea,,jijik aku tgk muka kau tu,,kang tak pasal-pasal muka aku jadi macam muka kau..ish tak nak aku..blah la weyh.."Fatimah terlalu mengikutkan perasaan sampaikan dia tidak sedar semua orang sedang memerhatikan tindak-tanduk dia yang tidak sopan terhadap wanita tua itu..'imah!! dah lah tu hormat lah sikit dengan mak cik nie..!!"marah maisarah geram dengan fatimah yang tidak tahu menghormati warga tua. 'mak cik mari mak cik,,saya tolong mak cik k",,maisarah menolong wanita itu mengutip duit dan sempat juga dia menghulurkan  RM 50  kepada wanita itu,,'saya minta maaf mak cik,,kawan saya memang macam tu,,"
'tak pe lah nak,,mak cik tak ambil hati pun,,memang mak cik tak patut tadi pergi mintak sedekah pada dia,,dia orang kaya,,cantik,,mana lah pandang kami yang miskin hina nie nak,,muka mak cik hodoh sebab tu dia takot agaknya.." serba salah wanita tua itu lalu bangun dan mengucapkan terima kasih pada maisarah..
wanita tua itu lalu dihadapan Fatimah dan berhenti seketika sambil meneliti wajah fatimah,,fatimah cepat-cepat menutup wajahnya takot berjangkit dengan wanita tua itu..'anak,,jangan risau,,mak cik tak buat apa-apa pada anak,,cuma mak cik nak ingatkn yang kita tak semestinya akan sentiasa berada di atas,,apa lagi kecantikkan yang anak ada..tak akan dapat bawak kemana-mana kalau anak sendiri tak pernah bersyukur dengan pemberian yang allah bagi..sedar lah wahai anak,,kecantikkan itu lagi suci kalau anak muliakan dengan senyuman dan hormat terhadap orang lain..
**************************sambung....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

terima kasih..AWOK yang sudi comment...appreciate it!