KUPU-KUPU OR RAMA-RAMA NIE?

  Assalammualaikum,
Semalam petang,,iqa dengan adik iqa tolong ibu kat luar,,masa iqa tengah siram pokok tu adalah sejenis serangga yang sangat-sangat lah comel.. Iqa panggil a tiny one tu as a butterfly..lau tak tahu boleh google tau. Adik pulak panggil moth.. 'Adik tengok kupu-kupu tu??.  ' Mana-mana??,eh itu rama-rama lah..bukan kupu-kupu".. hahaha,saje je gelakkan dia pasal iqa sendiri yang salah,,terkeliru sebenarnya nie..
Dulu,iqa tak reti nak bezakan mana satu rama-rama and yang mana satu kupu-kupu..Asal nampak benda yang terbang yang comel-comel mesti said ' wah,,cantiknya rama-rama nie",, 'wah,,comelnye kupu-kupu nie."...hehehe..janji ramai yang keliru antara rama-rama dengan kupu-kupu kan.. aku lah orang tu..

ok,,let me story morie about this entry.. Kebanyakan orang kan keliru sama ada itu rama-rama ataupun kupu-kupu.. Sebenarnye MOTH nie atau nama kampungnya rama-rama mempunyai perbezaan dengan kupu-kupu,,sebab kalau kita tengok sekali imbas memanglah kita sebut rama-rama,,and sometimes kita sebut kupu-kupu..Ok perbezaannya adalah pada sesunggutnya bukan sengugut ok!!..sesunggut rama-rama berbulu ok..and lagi satu..rama-rama nie bila waktu rehat dia akan kembangkan sayap dia or rentangkan sayap dia.. Rama-rama nie dia aktif pada waktu malam tau..bukan siang sebab dia lebih suka kepada cahaya lampu. so kalau nampak benda terbang di siang haritu jangan asik nak panggil rama-rama kay.. pang!! kang kena lepang kang dengan iqa,,sebab iqa dah bagitahu awa-awal yang rama-rama ada waktu malam..tak pun perhatikan pada sesunggutnya okay..
nie contoh rama-rama..
Fail:Emperor Gum Moth.jpg
ha,,nielah rama-rama,,perhatikan sesunggut dia and badan dia yang berbulu..

yang nie.. kita sering nampak pada waktu malam kan,,bila nampak je mesti kita cakap.'ada orang nak datang rumahlah nie" betul kan,,kan..



Now,pasal kupu-kupu yang cantik lagi berstyle gitu..Nama saintifik dia of cozlah BUTTERFLY kan..or nama kampungannya ialah KUPU-KUPU..Dia tak sama tau dengan rama-rama,,dengar nie TAK SAMA!!..ok tak sama..faham!..ok gud..sesunggut dia berbeza dengan adik beradik dia (rama-rama) sebab kupu-kupu punya sesunggut lebih berfilamen dan langsing dan berbentuk bulat atau belantan dihujung sesunggut nya.. lagipun kan kupu-kupu nie aktif pada waktu siang sebab tu badan dia berwarna-warni colourful gitu.. bila dia rehat,,dia akan tegakkan sayap dia terlipat tegak kat atas badan dia..So,,tak payah nak sangkal lagi kalau iqa salah tentang rama-rama or kupu-kupu ok..hehehe..kirenye adik iqa betullah tentang kejadian petang semalam,,huhu,,ihik,,malu itew dengan iye..

hehehe,,nie maybe ngah bermadu kasih kot..


cantikkan..sungguh comel ciptaan tuhan nie kan..


okay..rasanya tu je lah kot pasal cite semalam,,hehehe,,okay korang selamat membaca..

2 ulasan:

terima kasih..AWOK yang sudi comment...appreciate it!